Pólók a középpontban

Ha ez így folytatódik, elfogynak a mávosok

Elöregedéssel küzd a MÁV személyi állománya, míg szabályosan vadászni kell a fiatalokat, negyvenből mindössze egy teljesíti a felvételit, miközben rengeteg pénzt költ a társaság az oktatásukra.

A MÁV ez elöregedés jeleit mutatja, 37 ezer alkalmazottukból 5500-an már 55 évnél idősebbek, közülük ezren már 60 év felettiek – hivatkozott a Népszava a MÁV vezetőeinek napokban tartott egyik előadására. Az előadássorozat csaknem minden előadója kiemelte a fokozódó szakemberhiányt, főként a váltókezelők és a forgalmi szolgálattevők között. 2019-ig 4710 szakembert mindeképp pótolni kell, de ezt nehezíti, hogy megszűnt az iskolarendszerű vasutasképzés.

A Vasutasok Szakszervezete azt is felvetette, hogy a Keleti pályaudvar is bezárásra kerülhetne, ha nem orvosolják a szakemberhiányt, de ezt igyekezett eloszlatni Pál László MÁV vezérigazgató-helyettes, bár a hiány nem képezte vita tárgyát a beszámoló szerint, és nem lehetetlen, hogy valamelyik fejpályaudvar működése veszélybe kerülhet.

A vasutas szakma már régen nem olyan vonzó a fiatalok számára, a műszerészek az első egyeztetések után inkább máshol próbálnak meg elhelyezkedni. Átlagosan 5-6 hónap egy ilyen szakember felkészítése, az érdemi tapasztalat megszerzése viszont évekig tart, így minden második poszt betöltetlen a biztosítóberendezési műszerészek között. De hiány mutatkozik járműszerelőből, pénztárosból és jegyvizsgálóból is. Korábban Hódosi Lajos, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület sajtószóvivője is arról számolt be a hvg.hu-nak, hogy 10 százalékos hiány mutatkozik mozdonyvezetőkben.

Nem segít, hogy rendkívül szigorú a képzési és vizsgáztatási rendszer a Vasutasok Szakszervezete szerint. Alapvető gond az óvodától a felsőoktatásig tartó vasutasképzés megyszűnése is. 2019-ig a 4710 szakember pótlásának bizonytalansága erősen veszélyezteti a MÁV elfogadott fejlesztési és működtetési stratégiáit is.

A MÁV felvette a kapcsolatot a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, hogy a most pár százas, de a jövben ezres nagyságrendű szakemberhiányt megoldhassák. A vasutas szakma vonzerejének növelésére 2015-ben 3,4 százalékos bérmelést hajtottak végre, külön emelve a pénztárosok, jegyvizsgálók és ügyfélszolgálati munkatársak fizetését, valamint a műszakpótlékokat és a túlórapótlékot is megemelték. Más hiányszakmáknál, például a járművezetőknél is bérpótlékot vezettek be, de a munkaruha cseréjét is megkezdik.

forrás: www.hvg.hu

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!